سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون گفته خوارج را شنید که حکومت جز از آن خدا نیست ، فرمود : ] سخن حقّى است که بدان باطلى را خواهند . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط گرمای سبز در 91/8/30:: 3:7 عصر

تاریخچه سیستم گرمایش مرکزی

اگر خواسته باشیم تاریخچه ای از ظهور سیستم های حرارت مرکزی را بررسی نمائیم می توان اینگونه عنوان کرد که اولین شخصی که سیستم گرمایش آبگرم مرکزی را ابداع نمود تریواله سوئدی در سال 1716 میلادی بود . در سال 1770 جیمزوات برای اولین بار از رادیاتور های چند تکه که با بخار آب گرم می شد برای گرمایش استفاده نمود . این سیستم گرمایی تکامل جدی یافت تا آن که در سال 1831 ، پرکنیز سیستم کامل گرمایش با آبگرم را که مجهز به مخزن انبساط بود را به نام خود به ثبت رساند . کاملترین سیستم گرمایش آبگرم که شباهت زیادی با سیستم های متداول امروزی نیز دارد در سال 1833 توسط مهندس انگلیسی به نام پالکو ابداع گردید . از سال 1950 که پمپهای آبگردان وارد سیستم های گرمایشی گردید رویکرد عمومی مردم به استفاده از شوفاژ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت .

سیستم گرمایش مرکزی در کشورمان

در کشورمان از دیر باز در بخش گرمایش معمولاً انتخابها پیرامون موتورخانه حرارت مرکزی  بوده است . نوع پایانه های گرم کننده فضا نیز عمدتاً انتخاب هایی از قبیل رادیاتورهای چدنی ، فولادی یا آلومینیومی یا در چند سال اخیر سیستم گرمایش از کف می باشند.

از لحاظ اجرای اقتصادی سیستم های گرمایشی می توان اینگونه گفت که برای اکثریت قریب به اتفاق ساختمانها در سطح کشور، سیستم حرارت مرکزی توجیه پذیرترین حالت ممکن می باشد. حال آنکه کاملاً واضح است که با افزایش تعداد واحدها، توجیه استفاده از سیستم حرارت مرکزی به مراتب بالاتر رفته و اجرای سیستم گرمایش با پکیج دیواری را کاملاً غیر موجه می گرداند.

مطمئناً به همین ترتیب استقرار موتورخانه می تواند سبب کاهش هزینه های ساخت بنا و متعاقب آن، سهولت در فروش واحدهای آپارتمانی شده که نتیجه این کاهش هزینه ها در سطح کلان، کمک به بهبود نسبی در تعدد خرید و فروش واحدهای آپارتمانی و کمک به خروج از رکود و تورم در این بازار است که همین امر در مقیاس کلان اجتماعی میتواند گامی نسبتاً مؤثر در راستای بهبود وضع اقتصادی و رفاه نسبی و اشتغال در سطح جامعه به حساب آمده و آثار بسیار مطلوب اجتماعی به همراه داشته باشد.

 

امید است که سازندگان محترم مسکن و سرمایه گذاران در این عرصه، ضمن توجه به این مزایای بارز و مشخص موتورخانه ، در راستای اقتصادی تر نمودن فرآیندهای ساخت مسکن و اجرای کارشناسی شده تمام سیستم های موجود در ساختمان و از جمله سیستم های گرمایش در ساختمان ها گام های مفید و مؤثری بردارند.


کلمات کلیدی :